fredag 18 februari 2011

Violintjejer


Jag har fått frågor om hur det går med min dotters fiolspelande.

Då vill jag först klargöra att hon är 2år och 4månader och att allt med fiolen sker på lekens grund och villkor. Vi säger aldrig till henne att spela - det är knappt att vi ens frågar henne, utan vill att initiativet ska komma från henne.

Men ibland (som igår) blir hon lockad av att jag spelar. Igår em ställde jag mig mitt på vardagsrumsgolvet, bland lekande barn, med min fiol och började spela. "Jag vill också!" ropade Agnes. Och så spelade vi ihop så att stråkarna glödde:-)

Det går till som så att jag spelar melodin (som vi bestämmer tillsammans) på min fiol och Agnes håller sin fiol och drar över strängarna som hon vill och håller takten. Det blir jättesnyggt ihop!
Att hon är musikalisk råder det ingen tvekan om. Men om det blir fiol eller något annat instrument som kommer att bli hennes får framtiden avgöra.

2 kommentarer:

  1. Och min lilla kan bara inte vänta till det blir höst så att hon får börja spela fiol. / Karin

    SvaraRadera
  2. Ja det är helt rätt att det ska ge på lekens grund och villkor för henne för skulle det bli med tvång då blir det inget av det i alla fall inget som hon mår bra av.
    Nästa gång vi ses kanske ni ha en liten konsert för mig:)

    Ha en fin fredag! Kram på er!

    SvaraRadera